Forum www.chataczarownic.fora.pl Strona Główna www.chataczarownic.fora.pl
życie po życiu, ezoteryka
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

archetypy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chataczarownic.fora.pl Strona Główna -> znalezione w internecie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
NianiaOgg
szeptucha ADMIN



Dołączył: 11 Mar 2013
Posty: 5860
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 8:56, 26 Cze 2013    Temat postu: archetypy

tekst pochodzi ze strony: [link widoczny dla zalogowanych]

Archetypy życiowe w ujęciu Carol S. Pearson.

Posted in Tendencje współczesne | Marzec 15th, 2012



Przebieg życia człowieka, wpływ czynników społecznych, historycz­nych, psychologicznych na ten przebieg, prawidłowości w tym przebiegu stały się przedmiotem ożywionych badań różnych dyscyplin. Dominują w tych badaniach psycholodzy kliniczni, psychiatrzy, socjolodzy. W ostat­nich latach problematyką tą zajęli się przedstawiciele nauk o kulturze, lite­raturze, antropologii człowieka. Carol S. Pearson, autorka niedawno wyda­nej u nas książki pt. ?Nasz wewnętrzny bohater” (1996), należy do tej ostat­niej kategorii uczonych. Autorka tak określa źródła swojej inspiracji: ?Wśród nich znajduje się teoria feministyczna (włączając poglądy na temat systemów żeńskich), terapia zorientowana na proces, psychologia rozwoju i punkt widzenia ruchu New Age”.

Autorka koncentruje się w książce na opisie i analizie wpływu mitu, ar­chetypowego wzoru na życie człowieka. Pisze: ?Tworzymy wyobrażenia o świecie i w znacznym stopniu właśnie nimi żyjemy. To, jak wygląda na­sze życie, zapewne w znacznej mierze zależy od scenariusza, który przyję­liśmy świadomie lub – co bardziej prawdopodobne – nieświadomie”. Odwołuje się m.in. do psychologii Junga, w której rola archetypów za­korzenionych w ludzkiej psychice jest silnie eksponowana. Istnienia tych archetypów dowodzi tzw. język ciała, np. wyróżniony przez autorkę Wojow­nik porusza się w sposób zdecydowany, jest pochylony do przodu, podczas gdy Męczennik – porusza się ciężkimi krokami…

Autorka wyodrębnia sześć archetypów. Oto ich nazwy: Niewinny, Sie­rota, Męczennik, Wędrowiec, Wojownik, Mag[/size]. Archetypy według autorki ?pojawiając się w naszym codziennym życiu pomagają nam budować silne ego, a następnie rozszerzać jego granice doprowadzając je do pełnego roz­kwitu i otwarcia na doświadczenie jedności z innymi ludźmi, z naturą i światami duchowymi”.

Człowiek odbywa w życiu trudną i długą podróż; nie jest to podróż li­niowa, lecz spiralna. Jej przebieg bywa, szczególnie w obecnych czasach, gdy ludzie są wykształceni i posiadają wiedzę psychologiczną, na ogół świa­domy i bezpieczny. ?Archetypy są zasadniczo przyjacielskie. Są tutaj, aby pomóc nam się rozwijać, zbiorowo i indywidualnie. Szanując je, dojrzewa­my” – podkreśla autorka.

Pierwszy archetyp w życiu człowieka – to Niewinny. Jest to życie przy­jemne, w atmosferze opieki i miłości. Inni ludzie są po to, by zaspokajać po­trzeby jednostki. Archetyp ten w życiu ludzi dorosłych łączy się z narcy­zmem i wiarą, że inni ludzie powinni być przyjaźni, opiekuńczy. Niewin­ność kończy się często upadkiem, rozczarowaniem, np. z powodu frustracji oczekiwań w stosunkach z rodzicami.

Niewinny, z powodu rozczarowań, np. związanych z życiem rodzinnym, przechodzi do stanu Sieroty. ?Sierota jest rozczarowanym idealistą, dla któ­rego rzeczywistość jest tym okrutniejsza, im lepsze było jego wyobrażenie o idealnym świecie” – pisze autorka. Sieroctwo prowadzi często do takich nałogów jak alkoholizm, narkomania itp. Łączy się ono z poczuciem bez­radności, lękiem, agresją, grami interpersonalnymi (np. mężczyzna, pracu­jąc w nielubianym zawodzie domaga się z tego powodu poświęceń od żo­ny).

Wędrowiec odbywa różne podróże typu zewnętrznego, np. zwiedza nie­znane mu okolice, kraje lub typu wewnętrznego, np. zmienia religie, grupy odniesienia. Zycie dla Wędrowca jest przygodą, nie wierzy on w autoryte­ty, szuka własnych prawd; w grupach jest często outsiderem. Pełnienie róż­nych ról umożliwia sprawdzenie, które role odpowiadają strukturze ja, a w związku z tym możliwe jest budowanie własnej tożsamości.

Wojownik, metaforycznie ujmując, dostrzega smoka i walczy z nim (wę­drowiec ucieka). Wojownik rozwija w sobie umiejętność walki, rozszerza swoje terytorium, stara się umocnić swoje siły fizyczne, intelektualne, co daje poczucie wyższości. Wojownik jest energiczny, stanowczy, realistycz­ny. Stale rywalizuje z innymi i kontroluje innych.

Męczennik kultywuje poświęcenie dla innych, cierpienie, wyrzeka się siebie, aby pomagać innym i ratować ich. Do męczenników należeli np. Chrystus, Gandhi. Męczennicy walczą o lepszy świat, dzięki ich wysiłkom tworzy się postęp społeczny, moralny, cywilizacyjny.

Mag charakteryzuje się tendencją do kreacji świata, siebie, własnego ży­cia. Jest on odpowiedzialny za te kreacje, traktuje świat jako własny dom, stara się żyć z nim w harmonii nie pozbywając się pokory i zaufania do lo­su. Mag, jak pisze autorka, ?potrafi wzbudzać w ludziach nadzieję, gdyż wie, że możliwe jest zbudowanie spokojnego, humanitarnego, sprawiedli­wego i przepełnionego troską o ludzi świata: przecież sam nauczył się spo­koju, troskliwości i szacunku dla siebie i innych”.

Autorka nie wartościuje poszczególnych archetypów. Pisze o podróży przez życie, w toku której pojawiają się, nie linearnie, lecz spiralnie, różne archetypy na mniej lub bardziej dojrzałym poziomie. Stwierdza, że we­wnętrzny bohater człowieka bywa często nie tylko Magiem, lecz dynamicz­ną syntezą innych archetypów.

Książka w zakończeniu zawiera ćwiczenia, które ułatwiają czytelnikowi autodiagnozę, jakie archetypy drzemią w nim i konfrontacje z innymi ar­chetypami na różnych poziomach. Np. Sierota obejmuje takie pozycje: ?Ważne jest być ostrożnym. Ludzie oszukają cię, jeśli tylko będą mieli ku temu okazję”, ?Często czuję, że inni mnie rozczarowują i zdradzają”. Mag: ?Zauważam, że gdy zmieniam moje postawy, moje otoczenie też się zmie­nia”. ?Odkryłem swój Cień, uzmysławiając sobie co irytuje mnie w in­nych”.

Książka C. S. Pearson ?Nasz wewnętrzny bohater” napisana pięknym językiem, pełna metafor i przykładów zaczerpniętych z literatury pięknej stanowi modną w USA próbę analizy życia ludzkiego z punktu widzenia nurtu tzw. ?nowej świadomości”, którego przedstawicielami są m.in. T. Roszak, G. Leonard, G. Bateson oraz znany u nas F. Capra, autor ?Zwrotnego punktu” (PIW 1987). Nurt ten prezentuje myślenie holistyczne, procesualne, dynamiczne, lansuje orientację humanistyczną i ekologiczną (chodzi tu o tzw. ekologię głęboką).

W tym ujęciu postęp wymaga, by zmieniał się i świat, i człowiek. Powin­na się zmienić ekonomia, kultura, społeczeństwo, aby bardziej służyć roz­wojowi człowieka. On sam powinien poszerzać i pogłębiać swoją świado­mość, zbliżyć się do natury, żyć zgodnie z naturą, mieć poczucie jedności z Kosmosem.

Archetypy ludzkie zarysowane przez Pearson w wielu fragmentach przypominają znane w psychologii typologie. Np. Wojownik przypomina Adlera dążenie do mocy i typ merkantylny Fromma. Niewinny i Sierota zbliżają się do typu Dziecka w ujęciu Berne’a (autor ten wyodrębnia typ Dziecka, Rodzica i Dorosłego). Mag przypomina typ produktywny From­ma, osobę samorealizującą się w ujęciu Rogersa oraz typ Dorosłego Berne’a. Pojęcia archetypu można w pewnych zakresach odnieść do kategorii stylu życia, sekwencji interakcji osoba – sytuacja w koncepcji Runyana oraz do nabytej tożsamości, np. w ujęciu Eriksona.

Pojęcie archetypu, bohatera, którymi operuje autorka, są nieprecyzyjne, mają one wyraźne filiacje literackie. Trudno je ściśle przełożyć na język współczesnej psychologii, np. na język schematów, auto schematu, samo­oceny, postaw, samoświadomości i nadać im sens operacyjny. Autorka ka­tegorie te w zasadzie odnosi do bytów mentalnych, ale w bliższych charak­terystykach łączy je z celami, obawami, reakcją na ?smoka” (chodzi o niebezpieczeństwa). Są to więc kategorie bardzo pojemne, wręcz wszystkoistyczne. Bardziej przypominają one literaturę niż ścisłe analizy psychologiczne. Niemniej mają one pewną wartość heurystyczną i inspiru­jącą, bowiem współczesna nauka operuje bardziej zliberalizowanymi kryte­riami prawdziwości i w sferze hipotetyczno-toretycznej dopuszcza znaczną swobodę poznawczą i twórczość wyzwoloną z rygorów falsyfikacji w stylu Poppera.

Ważnym mankamentem rysowanych przez autorkę archetypów jest oderwanie ich od realiów życia, od pełnionych ról i konkretnych stosunków międzyludzkich oraz od biologicznych podstaw osobowości i temperamen­tu. Bez szerszych analiz można przyjąć, że Wojownik często będzie należał do typu sangwinicznego i cholerycznego, Sierota i Niewinny – do typu fleg­matycznego. Można przypuszczać, że powiązanie omawianych archetypów z socjologiczną i biologiczną koncepcją losu ludzkiego prowadziłoby do po­głębionej i rozszerzonej charakterystyki bohaterów i sprzyjałoby realizowa­niu interesującego programu badawczego, dotyczącego przebiegu życia i mechanizmów rozwoju duchowego człowieka.[/size][/b]

[/b]


Ostatnio zmieniony przez NianiaOgg dnia Śro 10:55, 26 Cze 2013, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chataczarownic.fora.pl Strona Główna -> znalezione w internecie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin